Rendszergazda szolgáltatás – Szükség lehet rá a cégednél?
Az IT-support, azaz a rendszergazda szolgáltatás szükségessége mindig csak akkor kerül elő a cégeknél, amikor már megvan a baj. Hazánkban általánosan jellemző, hogy a vállalatok addig nem élnek a rendszergazda szolgáltatás igénybevételével, ameddig nem történik valamilyen nagyobb meghibásodás a számítógépes rendszereikben, vagy nem tűnnek el váratlanul féltett, szenzitív céges adatok a gépekről. Több milliós, sőt milliárdos károkat előzhetnének meg azzal, ha már a kezdetek kezdetén gondoskodnának a megfelelő IT-supportról.
Vezetőként ezt mindenképp tudnunk kell a cégünk számítógépeiről
Sajnos a cégvezetők, vagy akár a cégen belül az IT-területért felelős középvezetők az esetek nagy többségében nincsenek tisztában azzal, hogy
- milyen szoftverek vannak rátelepítve a céges gépekre,
- milyen megvásárolt vagy épp feltört programokkal dolgoznak a munkatársak,
- vannak-e működőképes vírusírtó rendszereik,
- jól be vannak-e állítva a szerverek,
- nem avultak-e el a gépeken futó mentőeszközök,
- jól működnek-e az adatmentő egységek,
- milyen a számítógéphálózatuk minősége,
- a routerek működése hibátlan-e,
azaz nincsen átfogó képük arról, hogy milyen állapotban van a számítógépparkjuk és hogy néz ki a számítógépes rendszerük, azaz hogyan kapcsolódnak a cég gépei egymáshoz. Pedig egy esetleges meghibásodás vagy rendszerösszeomlás esetében a javítást végző IT-csapat időt nyerhetne azzal, ha mindezeket tudná, a cég pedig sok pénzt spórolhatna meg.
Milyen következményekkel jár, ha a céges számítógéprendszerünk rosszul működik?
Ha egy számítógépes rendszer meghibásodik, például megakad a szerver egy vírusfertőzés következtében, ismernünk kell a lehetőségeinket. Tudnunk kell, „hová nyúlhatunk vissza”, mikori lehet az utolsó adatmentés, amelyet még használhatunk.
Nem órák, hanem napok telhetnek el azzal, hogy visszaállítunk minden elvesztett adatot, ha egyáltalán lehetséges. Ezt megelőzendő folyamatos rendszergazda támogatásra lenne szükségünk, amelyen belül a rendszergazda szolgáltatás állandó felügyeletet biztosít a legkritikusabb területeken. Az adatvesztés és a gépek rendelkezésre állása ugyanis az a két leginkább kritikus pont, amelyeken a legnagyobb veszteség érhet bennünket egy esetleges külső vagy akár belső szoftvertámadás során.
Hogyan előzhető meg cégünk számítógépes rendszerének a meghibásodása?
A megoldás egyértelműen egy előzetes infobiztonsági audit elkészítése, amely során az IT-support felméri, milyen hibák, események mekkora kockázattal fordulhatnak elő. A számítógéppark szakszerű átnézése, átvilágítása gépenként több órát is igénybe vehet, ami nagyobb egy cég esetén hosszú heteket is jelenthet. Ezért is lenne olyan fontos, hogy a cégek a működésüket eleve átnézett, jól működő rendszerekkel kezdjék meg.
A TZteam infobiztonsági auditja során
- átnézzük;a komplett számítógépes rendszert,
- készítünk egy kockázatelemzést,
- szimulációs rendszerek segítségével felmérjük a várható támadások hatásait,
- ennek köszönhetően pedig felkészülünk azok elhárítására.
Meghibásodás azonban nem csak külső támadások következtében fordulhat elő, hanem a felhasználói jogosultságok kapcsán is.
Az infobiztonsági audit csak az első lépés egy biztonságos rendszer kialakításában
Mindennek a kulcsa a folyamatos karbantartás, az állandó rendszergazda támogatás. Az audit ugyanis csak egy pillanatnyi állapotot tükröz, annak eredményeiből azonban felvázolhatók a várható krízishelyzetek és kialakítható egy minden igényt kielégítő, személyre, azaz a cégre szabott rendszergazda szolgáltatás. Az ilyen jellegű IT support folyamatos felügyeletet biztosít a kritikus pontokon, amelyek nem csak külső támadások lehetnek. Előfordulhat, hogy belső szabotázsakciókat kell kivédenünk, vagy épp egy home officeból érkező akaratlan vírustámadást. Ezekhez például többek között jól működő adatmentő egységekre is szükség van.
Mikor lehet szükség rendszergazda támogatásra?
A legtöbb cégnél sajnos hiányzik a preventív hozzáállás, ezért a megkeresések 90 százalékában már csak akkor fordulnak hozzánk, amikor baj van. Jellemző, hogy a legtöbb vállalat házon belül, úgynevezett „power user-ekkel” igyekszik megoldani a rendszertámogatást, és nem igényel külön rendszergazda szolgáltatást. Ez egy óriási hiba, mi magunk is több céget láttunk összeomlani olyan okok miatt, amelyek egy állandó IT-supporttal elkerülhetők, kivédhetők lettek volna.
Tévhit tehát, hogy nincs szükség rendszergazdára, ahogyan az is, hogy ha egy rendszer működik, akkor az mindig is működni fog. Murphy óta tudjuk, hogy ez messze nincs így, ezért az állandó felügyelet és a rendszeres karbantartás legalább olyan fontos, mint a kezdeti infobiztonsági felmérés.
A leggyakoribb hibák, amelyeket a számítógépes rendszerünk kapcsán elkövethetünk
- Nem ismerjük az adatmentési lehetőséget, ennek értelmében pedig nem is élünk azokkal.
- Ingyenesnek tűnő programokat töltünk le a gépeinkre, amelyekkel behálózzuk a saját rendszerünket, teljesen ellehetetlenítve annak működését.
- Nem vesszük komolyan a kriptovírusok jelenlétét, mondván bennünket nem támadhatnak meg, ahhoz nem vagyunk elég nagy cég.
Nézzük csak meg a levelezőrendszereinket: rendszeresen érkeznek álcázott adathalász emailek, amelyek villámgyorsan tönkre tehetik bármilyen vállalkozás életét. A számítógépes vírusok ugyanis nem válogatnak, ezért nagyon fontos, hogy a lehető legjobb vírusfelismerő és -írtó programok háttértámogatása mellett dolgozzunk.
Az ilyen adathalász emailek következménye nem feltétlenül az, hogy a mögötte álló csalók ellopják vagy értékesítik a cég szenzitív adatait, hanem hogy azok birtokában leállítják a rendszereinket, működésképtelenné tesznek bennünket, és csak súlyos összegekért hagynak minket békén. Ehhez pedig nem kell nagy cégnek lennünk, ez magánemberként is előfordulhat velünk.
Ne várjunk tehát addig, amíg beüt a krach. A TZteamnél több területen is támogatást nyújtunk, legyen az IT-szolgáltatás, computerszerviz vagy értékesítés. Csapatban, több területen dolgozunk együtt, így teljeskörű, komplex szolgáltatást nyújtunk a hozzánk fordulóknak. Természetesen lépést tartunk az IT-szegmensben zajló állandó változásokkal, ezért folyamatosan fejlesztünk minden területünkön.
Ha segítségre van szükséged, vedd fel velünk kapcsolatot ITT vagy a Facebook-oldalunkon keresztül, ahol rendszeresen megosztunk új és hasznos tartalmakat. Nézd meg Klubtagjainknak szóló ajánlatainkat is és spórolj velünk. Amennyiben más ügyben is lennének kérdéseid, nézz körül a Szolgáltatásaink között vagy egyszerűen csak hívj fel bennünket. Örömmel állunk rendelkezésedre.